Scenariusz lekcji na godzinę do dyspozycji wychowawcy.
Temat zajęć: Kształtowanie umiejętności różnicowania emocji.
Cele:
- uświadomienie uczniom, czym są uczucia i skąd się biorą,
- nabywanie umiejętności trafnego rozróżniania uczuć (pozytywne i negatywne),
- wskazanie na zależność naszych zachowań od emocji, jakich aktualnie doznajemy.
Środki dydaktyczne:
- kolorowe karteczki, długopisy, arkusze papieru, tekst bajki “O Miłości i Szaleństwie” (nieznanego autora).
Metody pracy:
Słowna:
- mini wykład, dyskusja, praca z tekstem, scenki pantomimiczne.
Ćwiczeniowa
- praca z tekstem scenki pantomimiczne.
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa.
Przebieg lekcji:
- Wstęp – rozmowa o tym, czym są uczucia, skąd się biorą i jak je rozpoznajemy.
- Rozdanie kolorowych karteczek, na których uczniowie wypisują różne uczucia (każde uczucie na osobnej kartce).
- Zebranie karteczek a następnie losowanie przez kolejnych uczniów jednej karteczki i mówienie, w jakiej sytuacji najczęściej doznają określonej emocji (wskazanej na karteczce).
- Przeczytanie tekstu (Bajka o Miłości i Szaleństwie) a następnie wypisanie uczuć, które zostały wymienione w tekście.
- Rozmowa na temat, które uczucia są pozytywne a które negatywne, wskazanie na uczucia ambiwalentne.
- Odegranie przez chętnych uczniów scenki pantomimicznej, w której kolejno przedstawiane będą określone uczucia. Pozostali uczniowie obserwują a następnie zgadują, jakie uczucie zostało pokazane. (zwrócenie uwagi na “mowę ciała w przekazie emocji).
- Wnioski wypływające z zajęć.
Ewaluacja
A jeśli mamy więcej czasu:
Nauczyciel, każdej grupie, daje do wylosowania wcześniej wypisane karteczki z określonymi uczuciami. (każdy zespół losuje tę samą ilość).
Następnie wszyscy przystępują do pisania dowolnego utworu literackiego. Po określonym czasie kolejne grupy odczytują własny tekst, który nagradzamy brawami.
Opracowała:
Teresa Szeflińska-Woźny